طراحی سایت

قالب وبلاگ

عبرت هایی از عاشورا - مسیر بی انتها
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی سایت


مسیر بی انتها
 
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91/9/2 توسط محمد علی رحیمی

عبرت هایی از عاشورا

    همانطور که می دانیم الگوها و اسطورهایی که در جوامع مختلف وجود دارند ویژگی ها وعملکرد هایی داشته اند که هرکس قادر به دستیابی و بروز این ویژگی ها نبوده است از این رو نزد دیگران دارای احترام و نفوذ بوده اند . الگو ها و اسطورها درجوامع مختلف دارای چنان اهمیت و جایگاهی هستند که می توان آنها را یکی از مهم ترین عوامل سعادت یا شقاوت آن جامعه به حساب آورد به بیان دیگر هر جامعه ، قوم یا ملتی با اسطورهای خود نزد دیگران شناخته شده و مطرح می شود .

نقش الگوها به قدری مهم است که بقای کشورهایی همچون رژیم صهیونیستی در گرو وجود چنین اسطورهایی است و از آنجا که اسطورهای حقیقی نداشتند به خلق چنین اسطورهایی می پردازند ، از همین رو این رژیم را مستعجل می دانیم . جامعه ما نیز الگوهایی داشته و دارد که باید زندگی آن ها سرمشق خود قرار دهیم الگوهایی که اولا جنبه حقیقی داشته ؛ ثانیا نه تنها موفق نفوذ به قلب و ذهن مردم جامعه خود در دوره حیات خود بلکه در همه ادوار شده اند .

اگر می بینیم غرب و استکبار جهانی همه ی تلاش خود را در جهت تغییر الگوها و اسطورها انجام می دهد در راستای منافع خود است ، منافعی که با الگو بودن سیدالشهدا علیه السلام ، دیگر شهیدان و علمای دینی غیر قابل دسترسی است ؛ منافعی که با آگاهی مردم و دانستن آنها غیر قابل دسترسی است ؛ منافعی که با اتحاد و همدل بودن دیگر جوامع حاصل نمی شود ؛ در همین جاست که جنگ نرم مطرح می شود و حوزه آن تصرف افکار واندیشه ها می باشد .

چنانچه بیان شد مردم پیرو الگوهای خود هستند اما این بدان معنا نیست که از آنها اطاعت محض کنند در اینجاست که ایمان و اعتقاد به الگوها مطرح می شود و همانطور که می دانیم در قیام امام حسین علیه السلام علیه یزید ملعون شاهد آن هستیم که عده زیادی الگوی خود را که همان سیدالشهداست قبول دارند اما در عمل و آن جایی که ایمان ها محک می خورد عده قلیلی در راه خود استوار می مانند علت این کار چیزی جز تشکیک در حق و بی بصیرتی افراد نبود یعنی همین کاری که اکنون به عنوان « استحاله »از آن یاد می شود .

اگر می بینیم جوان ما در بحث های روزانه به سخن الگوهای دیگران استناد می کند ، یا وقتی وارد اتاقش می شوی عکس هنرمندان غربی را می بینی و وقتی با او صحبت می کنی همه چیز را درباره فلان خواننده می داند ، درباره حماسه سازان خود و الگوهایش چیزی نمی داند ؛ و یا عده ای گستاخ به خود اجازه میدهند درباره پیامبرمان فیلم موهن بسازند و یا درفتنه ای پرچم سرور شهیدان و عکس امام مان را به آتش می کشند اما عده ای سکوت اختیار می کنند نتیجه همین بی بصیرتی و تشکیک می باشد .

عبرت دهنده ای بزرگ تر از محرم نمی شناسیم پس اگر اهل عبرت باشیم باید تغییر کنیم ، اگر در حد حرف و تقلید امام حسین راقبول داشته باشیم هیچ تفاوتی با کوفیان و کسانی که ایشان را به شهادت رساندند نداریم . در دوره حاضر نیز باید هشیار بود یزید و یزیدیان را شناخت و امام زمان خود را یاری کرد تا جزء خسران زدگان و زیان کنند گان نباشیم . بیایید الگوهای خود را بیشتر بشناسیم ، زندگی آن ها را الگوی زندگی خود قرار دهیم و آخرت خود را بخاطر دو روز دنیا تباه نسازیم .

عبرت ها چه بسیارند ، عبرت گیرنگان چه اندک .امام علی علیه السلام

 

 



.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک