طراحی سایت

قالب وبلاگ

آبان 91 - مسیر بی انتها
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی سایت


مسیر بی انتها
 
نوشته شده در تاریخ شنبه 91/9/25 توسط محمد علی رحیمی

بسم الله الرحمن الرحیم

سوء استفاده از اسم اقتصاد مقاومتی در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

((ومکروا مکرالله و الله خیر الماکرین))

مقدمه :

  انجمن اسلامی دانشجویان دریانوردی و علوم دریایی چابهار در راستای عمل به سفارشات مکرر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و هم چنین پاسخگویی به برخی شبهات دانشجویان پیرامون اقتصاد مقاومتی اقدام به برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع (اقتصاد مقاومتی راه حل یا شعار) در تاریخ 1391/9/21نمود .

    مقدمات این کرسی با توافق امور فرهنگی این دانشگاه حدود یک ماه قبل فراهم شده و برگزاری کرسی به نام انجمن اسلامی دانشجویان به ثبت رسیده بود در همین راستا انجمن اسلامی اقدام به دعوت یکی از اعضای اتحادیه ی انجمن های اسلامی نمود .

با نزدیک شدن به زمان برگزاری کرسی و از آنجایی که زمان برگزاری کرسی با برنامه ی انجمن علمی اقتصاد (دعوت از پرفسور سبحانی جهت سخنرانی پیرامون اقتصاد ) تقریبا مصادف بود ، مدیریت فرهنگی دانشگاه دریانوردی پیشنهادی مبنی بر برگزاری هر دو برنامه توسط پروفسور سبحانی را ارائه گردید . از آن جا که این پیشنهاد که در راستای کاهش هزینه ها و پیاده سازی اقتصاد مقاومتی بود، با موافقت انجمن اسلامی دانشجویان همراه شد ؛ در ضمن قبل از برگزاری کرسی نیز توافقاتی با مسئولین مبنی بر عدم پخش کلیپ از سوی هر انجمن صورت گرفت که با موافقت نمایندگان هر دو طرف همراه بود .

با توجه به مقدمه ی بالا و اینکه انجمن های علمی حق برگزاری کرسی را نداشته و بانی اصلی این کرسی انجمن اسلامی دانشجویان بود، اعضای انجمن علمی اقتصاد که اجرای کرسی به آن ها واگذار شده بود بدون هماهنگی اقدام به پخش کلیپی در جهت تبلیغات برنامه های خود نمودند. این اقدام با واکنش اعضای انجمن اسلامی قطع گردیده و در ادامه بابت این ناهماهنگی بوجود آمده از اساتید و حاضرین در جلسه عذر خواهی گردید.

انجمن علمی اقتصاد بدنبال اقدام فوق از سوی انجمن اسلامی در تاریخ 1391/9/23 اقدام به پخش نامه ای وقیحانه نمود که مضمون آن به شرح زیر می باشد :

1 - در این نامه اعضای انجمن اسلامی دانشجویان با شعبان بی مخ که یکی از لات های دهه ی 30 و از دوستداران محمد رضا پهلوی بوده یکی انگاشته شده اند . از آنجا که در این مورد حکومت جمهوری اسلامی را با نظام  مستبد طاغوت مورد مقایسه قرار گرفته ، اهانتی مستقیم تلقی می شود.

2 - نام بردن برخی از افراد اعضای انجمن اسلامی و دادن نسبتی به هر کدام که باعث ریختن آبروی این افراد دربین دانشجویان گردیده است .

3 - اقدام انجمن اسلامی در استفاده از انجمن علمی اقتصاد به عنوان همکار که در تبلیغات ثبت گردیده بود را اقدامی موذیانه دانسته اند که تبلیغات را شبانه منتشر نموده اند در حالی که انتشار تبلیغات کاری کاملا هماهنگ شده بوده و روزانه در سطح دانشگاه پخش گردیده است.

4- در این نامه صحبت یکی از اعضای انجمن اسلامی که به عنوان مخالف بحث شرکت کرده بود را توهین به میهمان تلقی کرده اند ، در حالی که کرسی آزاد اندیشی محل بحث واظهار نظر است و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در نظر کارشناسی کسی مخالف نظر من نظری بدهد، مخالفت با نظام و رهبری نبوده و توهین تلقی نمی شود .

4 - ارسال رونوشت این نامه به ریاست دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار ، اتحادیه انجمن های اسلامی کشور ، استانداری استان س و ب ، اداره کل اطلاعات استان س و ب ، فرمانداری شهرستان چابهار ، سرپرستی خبرگزاری نسیم در س و ب ، خبر گذاری فارس در س و ب ، خبرگزاری زاهدان نیوز و پایگاه خبری تحلیلی چابهار نیوز

5- در این نامه به صراحت ذکر شده است که از انجمن اسلامی صرفا جهت دریافت مجوز برگزاری کرسی استفاده شده است. در حالی که مسبب اصلی برگزاری کرسی همان طور که بیان شد انجمن اسلامی بوده است

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه چابهار ضمن شکایت رسمی خود از مسببین اصلی انتشار این نامه که امور فرهنگی دانشگاه در راس آن قرار دارد، از حقوق خود نخواهد گذشت و خواهان رسیدگی مسئولین ذی ربط به این موارد می باشد .

 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91/8/30 توسط محمد علی رحیمی

مهم تری علت عقب ماندگی ما چیست ؟

       شاید وقتی صحبت از عقب ماندگی به میان می آید دولت ، جامعه و دیگران را باعث عقب ماندگی دانسته و خود را به راحتی تبرئه می کنیم تا جایی که حتی در برخی از موارد تلاشی هم برای عقب ماندگی هایمان انجام نمی دهیم .

        با مطالعه برخی کتب در زمینه غرب و پیشرفت های شگرفی که داشته اند می توان به این نتیجه رسید که علت اصلی پیشرفت آنان عمل به دانسته های خود و مسائلی را که پذیرفته اند ، می باشد . قصد شعار دادن و یا گفتن حرفهای تکراری نیستم اما « کلاه خودت را قاضی قرار بده » چقدر زیاد است مسائلی را که قبول داریم اما در عمل به آنها عمل نمی کنیم . ما دین را قبول داریم عاشورا را قبول داریم اما در قبال مقبولات خودمان تعهد نداریم . دوست عزیزی می فرمود : آن قدر که آنها به باطل خود اعتماد دارند و در راستای آن کار انجام می دهند ، ما به حق بودن مان اعتماد نداریم و کاری انجام نمی دهیم . این همان حکایت خطبه ای از امیرالمومنین علیه السلام را در ذهن تداعی می کند که آنها دلهایشان در باطل خود جمع  است ولی شما (خطاب به یارانش ) دلهایتان پراکنده است .

       ما در فرهنگ سازی و ارائه فرهنگ خود به دنیا عقب ماندیم ! برای جبران این عقب ماندگی چه کردیم راحت ترین راه را که همان تقلید از دیگر فرهنگ ها می باشد را الگوی خود قرار دادیم و بدان عمل نیز نمودیم ، دیگر بخش ها نیز همچون سینما به ترویج تقلید و پیروی از دیگر فرهنگ ها روی آوردند . نتیجه اش چه بود اسطوره ها و الگوهای واقعی ما در حال فراموشی اند ، تعلق داریم اما تعهد هرگز ، دین را قبول داریم اما دعین حال از آن سوء استفاده می کنیم ، امام حسین علیه السلام را قبول داریم ولی حتی نماز هم نمی خوانیم و خود را پیرو رهبری می دانیم ولی به بیاناتش توجه نمی کنیم . در دیگر بخش ها نیز همین طور است می گوییم از محصولات خارجی استفاده نکنیم سبک زندگی اسلامی داشته باشیم اما درعمل زندگی هایمان بر پایه تجمل ، اسراف اشرافیت طلبی است .

اما دیگر باید توجیه را کنار بگذاریم ،تک تک ما مقابل خداوند ، جامعه و خودمان مسئولیم هیچ پیشرفتی صورت نمی گیرد اگر مردم آن جامعه نخواهند ، هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود اگر افراد آن تلاش نکنند و هیچکس نمتواند دیگران را وادار به پذیرش افکار و عقاید خود نماید معنای اختیار نیز همین است .

به امید افقی روشن تر و فردای بهتر در سایه تلاش من و تو



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91/8/28 توسط محمد علی رحیمی

پاسخ به شبهه برخی روشنفکران

قبل از اینکه ان مطلب را بنویسم در یک جلسه سخنرانی حضور داشتم که یک روشنفکر سخنرانی آن را بر عهده داشت و درباره امر به معروف و نهی از منکر سخن می گفت . در حین صحبت هایش یک شبهه را برای ما دانشجویان پیش آورد و از آن جا که ما در جایگاه شنونده بودیم به رسم احترام هم که بود حرفی نزدیم و مجالی نماند تا بتوانیم به شبهه اش جواب دهیم .

وی در سخنرانی خود به این موضوع پرداخت که امر به معروف شرایطی ، مراحلی و روشی را داراست . وی در حین همین مراحل بود که گفت جامعه ما جامعه اسلامی است ، رئیس صدا وسیما و فلان شخص زیر نظر رهبری است واز سوی ایشان منصوب می شود دیگر مسئولین نیز به طور غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند پس چه جای انتقاد است که برخی از ما ( شما بخوانید دانشجویان انجمن های اسلامی ) بدون تخصص و تسلط کامل بر موضوعی انتقاد می کنید و حیثیت فردی که که به استنباط شما کار صحیح را انجام نداده ، زیر سوال می برید ؟

 در پاسخ به این چنین روشنفکران متفکرالعقولی باید بگویم که معیار ما در تشخیص خوب و بد هوای نفس نیست معیار ما قرآن ، سیره ی پیشوایان و کلام رهبری است در ضمن کسانی که از سوی رهبری منسوب کار در جایی می شوند و یا مردم آنها برای بر عهده گرفتن امورشان انتخاب می کنند هرگز به معنی معصوم بودن آنها نیست . درادامه باید بگویم که اگر آن ها کار یا عمل اشتباهی می شوند به معنی زیر سوال رفتن مقام معظم رهبری نیست ، چرا که آن مسئول لیاقت اعتماد رهبری و مردم را نداشته است . مثال بارز ما در این زمینه ساخت فیلم « یک خانواده محترم » با هزینه ای کلان در صدا وسیمای کشور خودمان است و با وجود اینکه رئیس صدا و سیما از سوی مقام معظم رهبری منصوب می شوند اما اشتباه ایشان یا زیر دستانشان در مجوز دهی و ساخت چنین فیلمی هیچ ایرادی را متوجه مقام معظم رهبری نمی کند بلکه ایشان یا زیر دسانشان لیاقت چنین اعتمادی را نداشته اند .

 



مقدمه:

 

تحریم اقتصادی،ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی بوده و سابقه ی واثرات ان برروابط سیاسی ،اقتصادی وبین المللی

 آن طبق برخی نوشته ها قبل مسیح باز می گردد.

تحریم ها طی سالیان اخیر وپس از جنگ جهانی اول بارهاوبارها علیه کشور های مختلفی ازموده شده وموفقیت  در تحریم ها (چه کشورهایی که محور بوده اند وچه کشور هایی که تحریم کننده)به عوامل متعدی بستگی دارد. اگر در گذشته از فشارهای نظامی برای تحمیل سیاستی در حوزه بین الملل بر کشوری استفاده می شد امروزه به واسطه رشد صنعت و به تاثیر مستقیم اقتصاد بر سیاست و فرهنگ یک جامعه ، گزینه فشار اقتصادی در بسیاری موارد بر فشارهای نظامی ترجیع داده می شود .

تحریم های اقتصادی علیه کشورما پس از انقلاب اسلامی به سردمداری امریکا اغاز شد که روز به روز شاهد گسترده تر شدن دامنه تحریم ها بوده ایم واین بر روابط سیاسی ، اقتصادی وبین المللی کشورمان تاثیرات فراوانی داشته است.

تحریم اقتصادی در دوره معاصر به علت پدیده جهانی شدن به ابزاردیگرجهت میل به اهداف برتر می داردودر برخی موارد نیز مکمل دیگر ابزاری برای رسیدن به اهداف می باشد. امروزه حق حاکمیت اقتصادی یک‌ کشور،کوشش‌های عامدانه به منظور مداخله در امور کشورهای دیگر،یا اجبار به انقیاد اداره یک کشور مستقل در جهت منافع کشورهای دیگر را،منع‌ می‌کند.(86،لووه،1985،ص 743)

 

تحریم اقتصادی وجهانی شدن

 

با توجه به جهای شدن واثرات سوئی که بر کشورهای در حال توسعه خاصه در حوزه اقتصادی دارد بررسی این موضوع قابل تامل است. ایالات متحده امریکا به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا ونیز تاثیر گذارترین دولت در سطح بین الملل ،قدرتمند ترین بازیگر درعرصه بین الملل به شمار می رود.با توجه به ابزار هایی که این ابر قدرت اقتصادی در اختیار دارد سیاست ه تاثیرات عمیقی بر بازار های جهانی ونیز تولید کنندگان ومصرف کنندگان عمده انرژی در جهان بر جای می گذارد.یکی از سیاست های ایالات متحده درقبال جمهوری اسلامی استفاده از تحریم های اقتصادی پس از پیروزی انقلاب بوده است. در این پژوهش سعی بر این است که ضمن بیان اثرات مثبت ومنفی این تحریم ها در سطح سیاسی،اقتصادی و بین الملل به راهکارهای پیشنهادی ممکن  در قبال این تحریم ها نیز پرداخته شود.

اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود حل بسیاری از منازعات ذاخلی وبین المللی در گرونوع روابط بین این دو کشور است .

تحریم اقتصادی به معنای تدابیر قهر امیز اقتصادی علیه یک یا چند کشور برای ایجاد تفسیر در سیاست های ان کشور است،یادست کم باز گو کننده نظریه یک کشور درباره ی این قبیل سیاست هاست. – (   زهرانی  ، مصطفی ، (1376) ، "نظریه تحریم اقتصادی "  چاپ وزارت امور خارجه ، تهران.)

اسکات تحریم اقتصادی را به معنی توقف عمدی یا تهدید به روابط معمول تجاری یا مالی از سوی یک دولت می داند .

باتوجه به جهانی شدن و دهکده جهانی که به دنبال ان شاهد وابستگی روز افزون کشورها به یکدیگر هستیم به طوری که میتوانیم در عرصه جهانی هر کشور را تشبیه به یک قطعه پازل فرض کنیم .

در تحریم اقتصادی از لحاظ اهداف ان تعداد کشور شرکت کننده ودامنه پوشش بخش های اقتصادی همواره مورد توجه بوده است .تحریم ها از دو جنبه قابلیت بررسی دارد:از جهت مثبت که می تواند کشوری که کشور هدف است به خود آوردوتلاش آن کشور ومردمش را خود کفایی وعدم وعدم وابستگی به خارج در پی داشته باشد. از دیگر اثرات مثبت در زمینه اقتصادی که می تواند همچون گذشته به بار آورد عبارت اند از:

1-پیشرفت در زمینه های علمی ،پزشکی ،نظامی ،صنعتی ،علوم زیستی و....که نمونه بارز این پیشرفت به علت حساسیت جهانی مسئله هسته ای می باشد.همین پیشرفت ها حاصل تحریم هاست که می تواند تداوم داشته باشد.

2-کاهش وابستگی از طریق ایجاد برنامه خودکفایی به منظور جلوگیری از تحت فشار قرار گرفتن جمهوری اسلامی زیرا هر قدر این وابستگی کمتر باشد به همان میزان اسیب پذیری در شرایط تحریم کمتر خواهد بود .

3-شکستن انحصار تولید در برخی محصولات وتولیدات که اولا که باعث از بین بردن هزینه های ناشی از واردات این محصولات وتولیدات از این کشور ها میشود.وثانیا :باز خود کفایی در عرصه داخلی و الگوشدن در سطح بین المللی میگردد.

4-ایجاد قوانینی در حمایت از تولیدات داخلی (مانند قانون مشتمل بر:جلوگیری از ورود کالاهایی که مشابه داخلی دارد ) پایگاه اطلاع رسانی دولت البته اثرات مثبت وابسته نیز داشته ودارد که هگمی را می توان در بهره وری بیشتر از منابع داخلی واز بین رفتن خصوصیات منفی همچون اسراف و....بوده است.

در کنار اثرات مثبت باید اثرات منفی نیز اشاره کردکه از جمله اثرات منفی که خواهد داشت عبارت اند از:

1تورم شدید ، بالا رفتن نرخ ارز و پایین آمدن سطح رفاه عمومی که در پی تحریم بانک مرکزی و نفت کشورمان بوجود آمدند

2دسترسی دشوار به تکنولوژی های پیشرفته ومحصولاتی که ساخت آنها وخودکفایی در آنها زمان بر است.ودر پی ان صرف هزینه های زیاد برای دسترسی این محصول وتکنولوژی .

3- آسیب وارد شدن به بخشهای کشاورزی و صنعتی

از لحاظ سیاسی برای ما اثراتی همچون عدم همراهی برخی کشور ها در راستای اهداف ما را داشته است.

در مذاکرات بین دولت ها نیز در عرصه بین الملل به ضرر کشور ماست وبرای کشور های تحریم کننده برگ برنده محسوب می شود.

نتیجه:

تحریم زمانی موفق است که اولا ، هزینه سنگین بر کشور تحت تحریم تحمیل نماید ؛ ثانیا ، فشار اقتصادی را به فشار سیاسی موثر تبدیل کند و تغییرات مورد نظر را در رفتارنطام تحت تحریم بوجود آورد . ثالثا ، هزینه ای که بر اقتصاد کشور تحت تحریم تحمیل می کند به مراتب بیشتر از هزینه آن برای اقتصاد کشور تحریم کننده باشد ؛ بالاخره ، در مقایسه با سایر ابزار و سیاست های ممکن از مطلوبیت بیشتری برخوردار باشد در حالی که تحریم ها علیه کشور ما به هیچ یک از این اهداف به طور کامل دست نیافته است. در ادامه تحریم ها می تواند مارا در رسیدن به  اهدافی که داشته ایم نزدیک تر نماید.اهدافی همچون اصلاح الگو مصرف ، جهاد اقتصادی وحمایت از تولید ملی که از مؤکدات رهبری است جزءبا این تحریم ها به طور کامل محقق نخواهد شد.آثار منفی تحریم ها نیز که به آن اشاره شد جز با مدیریت صحیح وتلاش مداوم قابل رفع است .

در پایان، درحالی که اقتصاد سرمایه داری نیز همچون اقتصاد کمونیستی در معرض فروپاشی قرار گرفته گذر از این تحریم ها می تواند تا حد زیادی به الگو شدن کامل ما در سطح بین المللی بیانجامد ودر تحولات جهان بیش از بیش اثر گذار باشیم. 



نوشته شده در تاریخ شنبه 91/8/27 توسط محمد علی رحیمی

امروزه رسانه ها مؤثرترین عامل در شکل دهی به تفکر،عقاید،باورها و... هستند.آنچه که اهمیت دارد این رسانه هاهمیشه در راستای سیاست های دولت های خود بکار گرفته میشود خواه این سیاست ها بد ومخرب باشد مثل حمله به عراق(که درآن اغلب کشورها با آن همراهی کردند و سپس از حمله به عنوان فریب افکار عمومی یاد شد)یا این سیاست ها خوب و سازنده باشد.رسانه ها برای جهت بخشی به مقاصد مورد نظر خود عموما از روش اقناع(صحبت کردن در حد همراهی مخاطب بدون استدلال)استفاده می کنند.

غرب و آمریکای جنایت کار که دم از آزادی،حقوق بشر و حرفهای پوچی نظیر این را میزنند در اقدامی عجیب اما قابل پیش بینی اقدام به قطع شبکه های کردند تا بلکه از تاثیرات رسانه ای ما جلوگیری کنند. حال این جاست که صحبت از سازمان ملل به وسط می آید،سازمانی که مبنایش بر بی عدالتی است اما باید عدالت را در مورد همه کشور ها برقرار نماید.سازمان ملل باسکوت خود جنایت دیگری را بر جنایات دیگرش علیه کشور ما به معرض جهانیان گذاشت.

....و اما در ادامه سعی داریم به علل قطع شبکه های کشورمان توسط  کشور های غربی بپردازیم:

1-اولین چیزی که از این حرکت شوم به نظر می رسد انزوای کامل کشورمان حتی در بعد آزادی بیان است . در ادامه این هدف می توان به سیاه نمایی از اوضاع کشور مان توسط رسانه های غربی پرداخت.

2-جلوگیری از حرکت دیگر کشور ها  (بویژه کشور های اسلامی)که این هدف خاصه در سخنرانی های مقام معظم رهبری(مذ) نمایان می گشت و سخنان نافذ ایشان  هر انسان حقیقت طلبی را به سمت بیداری و حقیقت جویی سوق میدهد.

3-ادامه تهاجم فرهنگی با رویکرد تهاجم یک جانبه و بدون عکس العمل رقیب.

4-تکمیل فشارها وضربه زدن به نظام مقدس اسلامی در راستای تغییر در سیاست روابط خارجی.

نتیجه:

این اقدامات خصمانه توسط غرب و آمریکا علیه کشورمان همیشه بویژه پس از انقلاب وجود داشته است.یک روز اختلاف ایجاد می کنند،روز دیگر در پی جنگ افروزی اند.در یک برهه ایجاد فتنه می کنند،در زمانی دیگر  از ملحدها)وهابیت)و کسانی که با مسلمانان در عنادند حمایت می کنند.این کشور و مردم ما هستند که باید از پس این مشکلات برآیند تا انقلاب ما را به عنوان یک الگو به جهان بشناسانند و ما را به مدینه ی فاضله برسانند.

ناز پرورد تنعم نبرد راه به جای                           عاشقی شیوه ی رندان بلا کش باشد 

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهارم آبان 1391ساعت 14:39  توسط محمد علی رحیمی نژاد  | 
2 نظر


   1   2      >
.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک